Bilden framträder i sammeten genom att den kammats mothårs med fingrarna eller med olika sorters verktyg och penslar. I denna subtila teknik samarbetar ljuset med sammetsfibrernas olika riktningar och framkallar motivet.
Utgångspunkten för David Svenssons sammetsmålningar är de fyra tidiga italienska renässanskonstnärerna Giotto, Masaccio, Piero della Francesca och Fra Angelico.
I sammetsmålningarna återges delar och detaljer från de historiska målningarna. Gemensamt för alla verken är att de avbildar draperingar, klädedräkter och mantlar, i den textila sammetens respektive färg, som om det ursprungliga avmålade materialet nu återbördas i den nya målningen. Endast det tunna glaset skyddar den ömtåliga bilden, som annars skulle kunna suddas ut i ett enda svep. Det handlar alltså om något mycket flyktigt, om verkets poetiska kvalité. Men också om en meditation över ljuset – det ljus som omger målningen och faller på dess yta och låter seendet ta form, det ljus som vår blick skänker, men även det ljus som målningen emanerar själv. I boken möter David Svenssons samtida verk och detaljer de italienska förlagorna, sida vid sida i bokens rum.