Denna bok är en introduktion till den reellt existerande konstruktionismen och det idag kraftigt växande fält som kallas diskursanalys. Med en ansats som ligger i skärningspunkten mellan forsknings- och lärobokstext vill författaren visa hur verklighetsbeskrivningar byggs upp och hur verklighetsbeskrivningar (eller diskurser) redan formulerat världen åt oss. Boken står på tre ben; den handlar om vetenskaplig metod, om diskursanalys och social konstruktionism, samt om vetenskapsteoretiska frågor i vår tid av omvälvningar inom samhällsvetenskaperna. Till den idag så brännande vetenskapliga debatten mellan realism och konstruktionism fokuseras den allt större bredd av materialtyper som numera används inom samhällsvetenskaperna, samt hur språket och dess kategorier bygger upp vår värld. Som historiska och nutida konkretiseringar analyseras i särskilda avsnitt välfärdsstaten och dess relationer till de sociala vetenskaperna, samt skoldiskurser kring hur skolan ska styras och vilken sorts elever som förväntas befolka den i vår tid. Boken vänder sig till forskare och studenter inom samhällsvetenskap och humaniora, men är även av intresse för alla de som funderat över vad kunskap egentligen är för något, och vad vi kan göra med den.