Digitala möjligheter : i en lärmiljö för alla
Digitala möjligheter : i en lärmiljö för alla
I den här boken får du som lärare tips och idéer om hur du med enkla medel och små förändringar kan skapa en tillgänglig lärmiljö via digitala verktyg i klassrummet. Med hjälp av appar, program och webbtjänster kan du möta elevernas behov i undervisningen på ett enkelt och tydligt sätt. ”Det som är nödvändigt för vissa är bra för alla” är bokens genomgående tes.
Materialet fungerar i kurser på lärarutbildningen, i arbetslag eller individuellt. Alla kapitel har tydliga exempel kopplade till undervisningen och avslutas med reflektions- och diskussionsfrågor.
Sagt om boken
Lektör Linus Björk ger boken helhetsbetyget 4 av 5. Både verksamma och blivande lärare kan enkelt ta till sig innehållet och implementera det i sitt dagliga arbete, menar Björk. Författarna fokuserar på vilka förutsättningar som krävs för att digitaliseringen ska vara effektiv, att göra inlärning möjlig eller tillgänglig för eleverna, vilket börjar med att ordna själva lektionsuppläggets struktur. Lösningar, metoder och arbetssätt diskuteras utifrån elevbehov, skriver han. (BTJ-häftet nr 7, 2020.)
Om författarna
Katarina Eriksson är förstelärare med över 20 års erfarenhet från grundskolan. Utöver lärartjänsten arbetar Katarina som digital pedagogisk resurs i sin kommun. Hon håller i utbildningar, föreläser och anordnar workshops. Eva Rännar är rådgivare i specialpedagogiska frågor och arbetar med digitalt lärande. Hon är utbildad specialpedagog med 20 års lärarerfarenhet. Eva har även erfarenhet av att hålla i utbildningar, föreläsningar och workshops.