Digital politik : sociala medier, deltagande och engagemang
Digital politik : sociala medier, deltagande och engagemang
Kategorier: Digital livsstil Guider och tjänster på nätet Informationsteknik Politik och statsskick Samhälle och samhällsvetenskap Sociala medier
Vilken betydelse har sociala medier för exempelvis politiker, journalister och aktivister? Hur används nya digitala kommunikationstekniker för att utöva politiska påtryckningar och för politisk mobilisering? Vad innebär det att vara engagerad i dagens digitaliserade samhälle? Hur kan ?det politiska? ? också i termer av olika typer av livsstilar och identitetsarbete ? spåras i olika gruppers och individers medieanvändning?
"Digital politik ? Sociala medier, deltagande och engagemang" består av tio kapitel som från olika perspektiv bidrar till att belysa och problematisera sociala mediers betydelse för ?det politiska? i dag. Författarna är forskare verksamma inom humaniora och samhällsvetenskap i Sverige och Norge.
Boken innehåller innehåller bidrag av Jonas Andersson Schwarz, Linda Berg, Maria Carbin, Eric Carlsson, Stefan Gelfgren, Jenny Gunnarsson Payne, Anders Johansson, Anna Johansson, Anders Olof Larsson, Simon Lindgren och Bo Nilsson.