Digital omtanke
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Försäljning och marknadsföring Internetmarknadsföring Management och företagsledning
Digitalisering, smarta apparater, AI och virtuella verkligheter hyllas för problemen de löser, medan problemen de skapar är undanskymda. Organisationer är mindre villiga att kännas vid några av sina skadliga bidrag, och väljer ofta i stället att argumentera för att deras avsikt minsann är god. Men skada är särskilt uppenbar för de redan sårbara, bortglömda, åsidosatta och utestängda från inflytande.
Att erkänna ansvar kan upplevas smärtsamt, men förnekande och undvikande kommer endast förstärka negativ påverkan. Per är fast besluten att öka medvetenheten och främja mer balanserade och ärliga konversationer om möjliga, sannolika och önskvärda människa-dator relationer i vår framtid.
Digital omtanke är en handbok som hjälper företag och kreatörer att hantera sitt ansvar i stället för att undvika det.
Boken finns på svenska och engelska, som tryckt bok och e-bok.
Innehållsförteckning
Behovet av digital omtanke
Så skadar vi med digitala tjänster
Styrkan i att erkänna svagheter
Ansvar stärker konkurrenskraften
Därför fattar du dåliga beslut
Effektiv skadegörelse
Önskvärd friktion
Första, andra och tredje led
Lyssna efter påverkan
Hitta den försummade storyn
Den inkluderande pandan
Så kan du värdera påverkan
Förstärk din röst
Checklista för digital omtanke
Din resa börjar nu
Om författaren
Per Axbom är kommunikationsvetaren som föddes i Liberia och som ung bodde i Saudiarabien och Tanzania. Det menar han har påverkat honom och fått honom att inse att det alltid finns många sätt att se på världen.
Han vänder sig mot att vi ofta fokuserar på att göra saker på rätt sätt - att förbättra och effektivisera metoderna. Tyvärr får det oss att glömma bort att göra rätt sak, det som skulle kunna hålla oss på rätt kurs. På grund av det hamnar människor i kläm, utsätts för orättvisa, exkluderas och köper saker de inte behöver.
Under tjugo år har Per utbildat den digitala yrkeskåren och hjälpt organisationer med frågor kring digital användbarhet och tillgänglighet. Han utbildar vid Nackademin och Högskolan i Jönköping, har sänt över tvåhundra poddavsnitt och är en flitigt anlitad föreläsare världen över.
Recensioner
"En behändig och lättläst handbok i hållbar digital utveckling, för dig som bygger digitala tjänster – oavsett om du är utvecklare eller CDO. För framgångsrika kundrelationer måste digitala tjänsteföretag lämna tanken på att tillfredsställa användarnas kortsiktiga behov – och fokusera på empati för att tillfredsställa människors långsiktiga behov. Omtanke som konkurrensfördel, skriver Axbom. Lysande!"
- Anette Novak, tidigare vd för RISE Interactive
"Bra innehåll, lättläst och rakt på sak! Rekommenderas praktiskt taget vem som helst som påverkar hur något utformas."
- Webbstrateg & -analytiker
"A great book, with a lot of gold nuggets and great insights. It brings a much-needed heart to the digital design world that sometimes just feels stressful and all about the sales numbers."
- Anna Wikström, UX Game Designer
--
Det här är en bok för dig som vill lära dig verktyg för att bättre kunna ta hand om människor som använder dina digitala tjänster och produkter, och se till att mår bra. Boken ingår i förlagets serie Kunskap på nolltid.