Det hållbara arbetslaget : samspel och självledarskap i förskolan
Det hållbara arbetslaget : samspel och självledarskap i förskolan
Samspelet i förskolans arbetslag är avgörande för kvaliteten på verksamheten och för pedagogernas inre hälsa. Camilla Vahlberg ger konkreta redskap för att utveckla ett positivt samarbetsklimat och belyser bland annat självledarskap, kommunikation, stress och konfliktlösning.
När vi som individer får insikt om vår egen makt att påverka den sociala och organisatoriska arbetsmiljön kan vi även utveckla friska och hållbara arbetslag i förskolan. Ett systematiskt arbete med samspelskompetens skapar större arbetsglädje, bättre samarbete och lägre sjuktal, vilket gynnar både pedagogerna och förskolan som organisation. Skillnaden märks i mötet med barn, vårdnadshavare och kollegor.
Boken är väl förankrad i teori och forskning. Den hjälper dig och ditt arbetslag att navigera i en inre och en yttre värld och att skapa en lärande organisation. Du får också möta två fiktiva arbetslag, som exemplifierar vanliga fallgropar och lösningar i förskolan.
Boken innehåller reflektionsfrågor för att stödja kollegiala samtal i t ex bokcirkel.
Camilla Vahlberg har arbetat inom förskolan sedan 1991, i roller som förskollärare, specialpedagog, förskolechef och hälsocoach.
Innehåll
Inledning
KAPITEL 1 Samarbete och samspel, innehåll och process
Samspelskompetens
En lärande organisation
Grupputveckling som process
KAPITEL 2 Den verbala kommunikationens dynamik
All social kommunikation tolkas
Att prata med eller till varandra
KAPITEL 3 Självledarskap för social hållbar utveckling
Hur mycket styr autopiloten mig?
Professionellt självledarskap
Offer eller aktör?
Uppmärksamhetens inverkan
KAPITEL 4 Självkännedom en viktig nyckel
Johari fönster
Värderingar vilka har vi och hur synliggör vi dem?
KAPITEL 5 Ett hälsofrämjande förhållningssätt
KASAM
Ett salutogent förhållningssätt i arbetslaget
Existentiellt välbefinnande
KAPITEL 6 Stress och psykisk ohälsa
Psykisk arbetsbelastning
Hjärnans förmåga vid stress
Struktur som hjälper eller stjälper
Faktisk verklighet och önskad verklighet
KAPITEL 7 Analysera, hantera och lösa konflikter
Konfliktorsaker på tre nivåer
Konflikter i en värderingskultur
Exempel på generella konfliktorsaker
Konflikter i Snäckans arbetslag
Analysera konflikter
Generella konfliktstrategier
Omedvetna och medvetna strategier
KAPITEL 8 Feedback som redskap för utveckling
Feedback som kommunikationsprocess
Varför använda sig av feedback i arbetslaget?
Några faktorer som inverkar vid feedback
Epilog
Litteratur