Bläddra

Det hållbara arbetslaget : samspel och självledarskap i förskolan

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Förskolan Lärare Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildning: administration och organisation
Köp här

Det hållbara arbetslaget : samspel och självledarskap i förskolan

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Förskolan Lärare Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildning: administration och organisation
Köp här

 

Samspelet i förskolans arbetslag är avgörande för kvaliteten på verksamheten och för pedagogernas inre hälsa. Camilla Vahlberg ger konkreta redskap för att utveckla ett positivt samarbetsklimat och belyser bland annat självledarskap, kommunikation, stress och konfliktlösning.  

När vi som individer får insikt om vår egen makt att påverka den sociala och organisatoriska arbetsmiljön kan vi även utveckla friska och hållbara arbetslag i förskolan. Ett systematiskt arbete med samspelskompetens skapar större arbetsglädje, bättre samarbete och lägre sjuktal, vilket gynnar både pedagogerna och förskolan som organisation. Skillnaden märks i mötet med barn, vårdnadshavare och kollegor.  

Boken är väl förankrad i teori och forskning. Den hjälper dig och ditt arbetslag att navigera i en inre och en yttre värld och att skapa en lärande organisation. Du får också möta två fiktiva arbetslag, som exemplifierar vanliga fallgropar och lösningar i förskolan.  

Boken innehåller reflektionsfrågor för att stödja kollegiala samtal i t ex bokcirkel.

Camilla Vahlberg har arbetat inom förskolan sedan 1991, i roller som förskollärare, specialpedagog, förskolechef och hälsocoach.

 

Innehåll

Inledning

KAPITEL 1 Samarbete och samspel, innehåll och process

Samspelskompetens

En lärande organisation

Grupputveckling som process

 

KAPITEL 2 Den verbala kommunikationens dynamik

All social kommunikation tolkas

Att prata med eller till varandra

 

KAPITEL 3 Självledarskap för social hållbar utveckling

Hur mycket styr autopiloten mig?

Professionellt självledarskap

Offer eller aktör?

Uppmärksamhetens inverkan

 

KAPITEL 4 Självkännedom en viktig nyckel

Johari fönster

Värderingar vilka har vi och hur synliggör vi dem?

 

KAPITEL 5 Ett hälsofrämjande förhållningssätt

KASAM

Ett salutogent förhållningssätt i arbetslaget

Existentiellt välbefinnande

 

KAPITEL 6 Stress och psykisk ohälsa

Psykisk arbetsbelastning

Hjärnans förmåga vid stress

Struktur som hjälper eller stjälper

Faktisk verklighet och önskad verklighet

 

KAPITEL 7 Analysera, hantera och lösa konflikter

Konfliktorsaker på tre nivåer

Konflikter i en värderingskultur

Exempel på generella konfliktorsaker

Konflikter i Snäckans arbetslag

Analysera konflikter

Generella konfliktstrategier

Omedvetna och medvetna strategier

 

KAPITEL 8 Feedback som redskap för utveckling

Feedback som kommunikationsprocess

Varför använda sig av feedback i arbetslaget?

Några faktorer som inverkar vid feedback

 

Epilog

Litteratur