Den svenska sporthjälten : kontinuitet och förändring i medieberättelsen om den svenska sporthjälten från 1920-talet till idag
Den svenska sporthjälten : kontinuitet och förändring i medieberättelsen om den svenska sporthjälten från 1920-talet till idag
Kategorier: Idrottstränare och coachning Idrottsvetenskap, idrottsundervisning Sport och idrott Sport, idrott och friluftsliv
Hjältar framställs ofta som representanter för universella och tidlösa ideal och värderingar. I praktiken visar forskning att hjältar är kulturella produkter som avspeglar de ideal och värderingar som dominerar för stunden, och att medierna spelar en central roll i skapandet av nationella sporthjältar. Det är medierna som förmedlar nyheter om sport och det är medierna som skapar de berättelser som beskriver vissa sportstjärnor som hjältar.
Med berättelsen som analysverktyg analyserar John Hellström mediekonstruktionen av fem svenska sportstjärnor som alla fått status som nationella hjältar i Sverige. Genom att analysera sporthjältar verksamma under olika tidsepoker visar han inte bara hur mediekonstruktionen av svenska sporthjältar förändrats över tid, vi får också nya insikter om sportens betydelse för skapandet av nationell identitet i Sverige i ett historiskt perspektiv.