Man kan inte längre ta litteraturläsningens nytta och värden för givna. Ändå möts vi i många sammanhang av en närmast religiös tro på att den goda boken skapar goda människor. I den här boken görs en kritisk granskning av vilka föreställningar som förknippas med litteratur och läsning i vår tid. Exemplen är hämtade från en mängd väntade och oväntade sammanhang både inom och utanför utbildningssystemet: svenskämnets styrdokument, handböcker i konsten att läsa litteratur, kanondebatter, läsfrämjande kampanjer, biblioterapi, skönlitterära författares försvarstal för litteratur. Vilka värden tillskrivs litteraturen och läsningen i dessa vitt skilda sammanhang? Vad kännetecknar egentligen den goda boken?
Författarens syfte är att inbjuda till fördjupad reflektion över litteraturens värderingsfrågor, och att i förlängningen uppmuntra till nya kreativa svar på frågan vad läsning ska vara bra för.
Boken vänder sig till alla som studerar, förmedlar och forskar om skönlitteratur.