Den finska televisionens milstolpar : program och programproduktion under fem årtionden
Utgiven av:Nordicom, Taberg Media Group AB
Televisionen som medium och televisionsutbudet förändras i snabb takt. Utvecklingen från televisionens tidiga år på 1950-talet fram till vår tid har varit dramatisk, och förändringstakten blir ständigt snabbare. Vår granskning avslutas i mitten av det nya milleniets första decennium, kring år 2005. Då kunde ett omfattande bokprojekt med bidrag av ledande finländska medieforskare föras fram till utgivningen av förlagan till detta verk. Mycket har självfallet hänt sedan dess, men sådant är historieskrivningens klassiska dilemma. Denna bok erbjuder dock en logisk slutpunkt som framtida forskare kan bygga vidare från – vi slutar vid den digitala utvecklingens första år. Boken kan därför koncentreras på det som har intresserat författarna mest: hur den finländska televisionens programverksamhet kom att utformas genom årtiondena som en del av det finländska samhälls- och kulturlivet.