Vad betyder vård- och omsorgsutbildningen för vuxna som söker sig till KOMVUX? Vilka är utmaningarna och vad påverkar deras lärande? Detta är några frågor som ställs i den här avhandlingen. Lave och Wengers teori om socialt lärande fungerar som teoretisk språngbräda i analysen av vuxenelevernas erfarenheter. Ett viktigt resultat är att man, för att förstå den enskilda individens utbildningsprojekt, måste se det i relation både till samhällets övergripande rekryterings- och inkluderingsprojekt och utbildningsanordnarnas speciella projekt. För de enskilda eleverna handlar utbildningen mycket om att bli delaktig i arbetslivet, samhället men också en vuxengemenskap. Men elevernas ”delaktighetsbana” formas i hög grad av de nämnda projekten.
Utbildningens innebörd får således sin form och innebörd i samspelet mellan dessa tre projekt.
Katarina Lagercrantz All har en bakgrund som sjukgymnast, vårdlärare och yrkeslärarutbildare.
Katarina Lagercrantz Alls forskningsintresse riktas mot delaktighet- och lärprocesser i yrkesutbildning, särskilt vuxenelever inom vård- och omsorgsutbildningen i den kommunala vuxenutbildningen.
Detta är en doktorsavhandling i pedagogik vid Stockholms universitet 2017.