Bläddra

De mångkulturella innerstadsskolorna : om skolval, segregation och utbildningsstrategier i Stockholm

Kategorier: Grundskolan Pedagogik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Skolväsen och utbildningssystem Sociala grupper Sociala klasser
Köp här

De mångkulturella innerstadsskolorna : om skolval, segregation och utbildningsstrategier i Stockholm

Kategorier: Grundskolan Pedagogik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Skolväsen och utbildningssystem Sociala grupper Sociala klasser
Köp här
Den valfrihets- och friskolereform som genomfördes i Sverige under början av 1990-talet förändrade grundskoleväsendet på ett genomgripande sätt. Allt fler friskolor etablerades och konkurrensen mellan skolor ökade. Det fria skolvalet gav dessutom upphov till elevströmmar mellan olika stadsdelar samt mellan kommunala skolor och friskolor. I avhandlingen analyseras utvecklingen på tre kommunala grundskolor i Stockholms innerstad. Skolorna präglas dels av ett påtagligt inflöde av elever från socialt utsatta förortsområden, dels av ett utflöde av elever som bor inom skolornas upptagningsområden som söker till andra kommunala skolor eller friskolor. Analysen problematiserar det fria skolvalet i relation till det segregerade sociogeografiska rummet samt i samhället existerande sociala hierarkier och diskurser. Jenny Kallstenius är sociolog och verksam vid Stockholms universitet. Hennes huvudsakliga forskningsintressen handlar om urban utveckling, skola, segregation, integration och identitetsskapande.