CSR i praktiken : hur företag jobbar med hållbarhet för att tjäna pengar
CSR i praktiken : hur företag jobbar med hållbarhet för att tjäna pengar
Läs mer
I denna reviderade och utökade upplaga av bästsäljaren ges både nya exempel och förklaringar till fler vanliga begrepp. Dessutom har en helt ny del adderats om den politiska bakgrunden till hur samhället sett på ansvarstagande under 1900-talet. I boken ingår nu även ett efterord med tankar om en tänkbar utveckling framåt, i skenet av bland annat Kinas ökade aptit på råvaror, det växande intresset för samhällsentreprenörskap och Occupy Wall Street-rörelsen.
Sagt om första upplagan av boken:
"CSR i praktiken borde vara en källa till inspiration och en ögonöppnare för många företagsledningar om hur man får igång – och lika viktigt – hur man integrerar CSR arbetet i verksamheten."
- Göran Holm VD, Coca-Cola Sverige
"En inspirerande bok som med sina många konkreta exempel belyser och tydliggör affärsnyttan av CSR."
- Anna Ryott generalsekreterare, SOS Barnbyar
"För den som söker exempel att använda i argumentation inför ledningen, personalen, kunderna, leverantörerna eller kanske inför sig själv är den här boken en guldgruva."
- Karolina Windell forskare Uppsala Universitet
"CSR i praktiken innehåller många intressanta, konkreta och faktaspäckade exempel på hur företag genom ett aktivt och framsynt hållbarhetsarbete kan öka sin lönsamhet. Många exempel är klockrena och kan direkt plockas in i den egna verksamheten och återanvändas!"
- Olle Blidholm fd. utvecklingschef hållbarhet, IKEA
"Boken innehåller många bra och enkla konkreta exempel på CSRarbete. Det är en mycket inspirerande bok som jag tror kan bidra till att ännu fler företag börjar tänka hållbart."
- Malin Ripa CSR-ansvarig, Volvo
"Boken är supertydlig med att hållbarhet skapar kundnytta och inspirerar oss att ta ett steg till."
- Johan Öhnell VD, Telge Energi
Om författarna
Per Grankvist är samtidsanalytiker och författare med fokus på hur företag kan jobba med hållbarhet. Han räknas som en av de mest inflytelserika experterna på området i Skandinavien. Per är också fristående kolumnist på ledarsidorna i Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad, och skriver om etik i Resumé.
Hur hållbarhet påverkar företags lönsamhet och innovationsförmåga i en värld där företagens förutsättningar snabbt omdefinieras är ett ständigt närvarande tema i hans artiklar, krönikor, tal och tweets.
Per har en bakgrund som hållbarhetsredaktör på Veckans affärer, rådgivare till flera stora europeiska företag och är en eftertraktad föreläsare inom både akademi och i näringslivet.
Han är även en flitig twittrare och kan följas på @pergrankvist. För mer information, se www.pergrankvist.se