Critical literacy i klassrumskontext bryter förhoppningsvis nya vägar inom literacy-forskningen. Boken innehåller dels forskningsstudier från klassrum dels forskning som behandlar styrdokument situerade i en svensk samhälls- och skolkontext. Boken innehåller bidrag inom critical literacy-perspektivet där sociokulturella faktorer som makt, kön, klass och etnicitet finns representerade i de språk som används i klassrum och skolrelaterade texter. Språkanvändningen speglar, menar kapitelförfattarna, maktaspekter genom de normer, värderingar och konventioner som språket styrs av. Kapitelförfattarna i denna antologi ger uttryck för en fördjupad och vidareutvecklad syn på vad som menas med läs- och skrivkunnighet i synnerhet, men också vad gäller språkkunskaper i allmänhet. Vidare menar forskarna, utifrån analyser av studier, att det inte längre räcker med att kunna avkoda och behärska skriftspråkets byggstenar för att kunna fungera och agera som en fullvärdig medborgare i ett demokratiskt samhälle.