Bläddra

Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck – kvinnligt nytänkande : Coco Chanel, Vivienne Westwood, Donna Karan, Isabel Marant, Madeleine Vionnet …

Kategorier: Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc. Kommersiell konst och design Konst Kulturvetenskap Kulturvetenskap och medievetenskap Kulturvetenskap: mode och samhälle Modedesign och textilformgivning Reportage och samlingar av journalistiska texter Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här

Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck – kvinnligt nytänkande : Coco Chanel, Vivienne Westwood, Donna Karan, Isabel Marant, Madeleine Vionnet …

Kategorier: Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc. Kommersiell konst och design Konst Kulturvetenskap Kulturvetenskap och medievetenskap Kulturvetenskap: mode och samhälle Modedesign och textilformgivning Reportage och samlingar av journalistiska texter Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här
Den här texten publicerades ursprungligen i boken Bordel de mode 2002 »Visserligen har många fantastiska män skapat vackra kläder för kvinnor, skapelser som vi kvinnor skulle kunna se som mäns fantasier. Alla är vi dock inte benägna att iklä oss männens föreställningar om oss, som kommer till uttryck i deras skapelser. När kvinnor skapar kläder för kvinnor tänker de trots allt annorlunda än män. Coco Chanel tittade på en klänningsmodell, och ställde sig alltid frågan ›skulle jag bära denna?‹ Blev svaret nej lät hon aldrig sy upp plagget. Jag inbillar mig att hon skulle sagt nej flera gånger under Karl Lagerfelds designledarskap i huset Chanel.« Cay Bond som ursprungligen är journalist (CLIC, DV, Form, TV4) och länge rapporterat från den internationella mode och designscenen. 1978 blev hon rekryterad till den första trendbyrån Promostyl i Paris. Där utvecklade hon sin kunskap med trend och omvärldsanalys som kommunikatör och analytiker. Cay skriver, föreläser och presenterar sina analyser ur ett sociokulturellt perspektiv, idag med tonvikt på utvecklingen inom mode och design marknaden med hänsyn till miljö, ekonomi, etik och nya marknadsvärderingar. Cay har skrivit flera böcker och några används som studielitteratur på universitet. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.