Bläddra

Barn som väcker funderingar : se, förstå och hjälpa förskolebarn med en annorlunda utveckling

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildningsstrategier och utbildningspolitik Utbildningsstrategier och utbildningspolitik: inkluderande pedagogik

Barn som väcker funderingar : se, förstå och hjälpa förskolebarn med en annorlunda utveckling

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildningsstrategier och utbildningspolitik Utbildningsstrategier och utbildningspolitik: inkluderande pedagogik
Köp här
I förskolan finns barn, ibland med en diagnos, ibland utan, som väcker funderingar. Det kan vara barn som inte riktigt fungerar i samspelet, som verkar ha ett annorlunda sätt att förstå, eller som rusar från det ena till det andra och inte ”kan lyssna”.

Genom kunskap om utvecklingsområden som kan vara försenade och funktioner som kan vara nedsatta kan pedagogen tolka barnens beteende och hjälpa dem att utvecklas. Med rätt bemötande och hjälpmedel kan de här barnen också vara en tillgång för gruppen.

Denna tredje och uppdaterade upplaga innehåller nya avsnitt om exempelvis interoception och dess betydelse för barns känsloreglering och om att vara en kommunikativ förebild.

Boken vänder sig till pedagoger som arbetar i förskola och förskoleklass, men också till andra som i sitt yrke möter barn i förskoleåldern.

Barn som väcker funderingar har tidigare givits ut av Pavus Utbildning.