Autism och ADHD i fritidshemmet
Hur kan vi förstå och kompensera för nedsatta funktionsförmågor och skapa struktur, förutsägbarhet och förståelse för sammanhang för eleverna på fritids?
Hur kan pedagogen med enkla tekniker som visuella stöd, scheman och tydliga instruktioner anpassa undervisningen och lärmiljön på fritidshemmet?
Hur kan fritidshemmet komma igång med tydliggörande pedagogik?
Tänk om du har svårt att koncentrera dig på instruktionerna du får eller inte förstår lekarna? För en del elever kan vardagliga situationer på fritidshemmet skapa stress och oro. Ofta helt i onödan!
Den här praktiska handboken visar hur tydliggörande pedagogik kan göra fritidshemstiden begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker som visuella stöd, scheman och tydliga instruktioner kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och anpassa undervisningen och lärmiljön på fritidshemmet. Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa ett tillgängligt fritidshem!
Tydliggörande pedagogik i fritidshemmet vänder sig till blivande och verksamma lärare, främst med inriktning mot fritidshemmet, som vill dra nytta av elevernas styrkor och utveckla verksamheten så den blir tillgänglig för alla elever.
Sagt om boken:
"Det är en handfast, tydlig bok som ger många exempel och som har användbara diskussionsfrågor. Den ger mycket bra underlag för att utveckla en lärmiljö som har möjlighet att främja elevernas välmående och lärande. Rekommenderas!"
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 16, 2020