Att undervisa för hållbar utveckling
Att undervisa för hållbar utveckling
Kategorier: Geovetenskap, geografi, miljö och samhällsplanering Hållbar utveckling Miljön Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen
Författarna till Att undervisa för hållbar utveckling har en mångårig erfarenhet av att undervisa tvärvetenskapligt. De tar sig i denna bok an fältet undervisning i, om och för hållbar utveckling. De presenterar inspirerande och konkreta undervisningsupplägg utifrån metodiska och didaktiska överväganden. Sådana undervisningsupplägg knyts också till de viktiga, generiska förmågor som studenter inom högre utbildning förväntas utveckla, som kritiskt tänkande, självmedvetenhet, samarbetsförmåga, systemtänkande, problemlösningsförmåga och strategisk skicklighet. Även andra förmågor, som tidigare haft en tillbakadragen plats i många utbildningar - som normskicklighet och förmåga att föreställa sig framtida samhällen - lyfts fram.
Att undervisa för hållbar utveckling utgår från Unesco:s policy rörande utbildning för hållbar utveckling. Bokens övergripande målsättning är att stimulera lärare på universitet och högskola att ta sig an detta spännande och livsviktiga kunskapsfält, och att anpassa det till sitt ämnesområde