Bläddra

Att komma vidare – Introduktionsprogram som stöd för unga i riskfyllda övergångar

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap

Att komma vidare – Introduktionsprogram som stöd för unga i riskfyllda övergångar

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här
Att sakna behörighet till gymnasiet innebär ofta svårigheter för unga att etablera sig på arbetsmarknaden och i vuxenlivet. Det ger även ökade risker för utanförskap och ohälsa. Introduktionsprogrammen (IM) tar varje år emot merparten av dessa ungdomar. Hur fungerar IM som stöd för att komma vidare i utbildning och arbete? Hur arbetar lokalpolitiker, rektorer, lärare och vägledare med att utveckla detta stöd? Vad gör och anser eleverna? Skiljer sig stödet i olika slags kommuner?

I den här boken söker författarna svar på dessa frågor, främst utifrån omfattande fallstudier i grundskolor och introduktionsprogram i sex kommuner. Boken bygger på forskningsprojektet Att komma vidare: Unga utan fullständig grundskola och stödet för att finna framtidsvägar i olika lokala kontexter.

Boken riktar sig till studerande på högskolans lärar- och vägledarprogram samt skolledarutbildning, till yrkesverksamma i skolan och till kommunala beslutsfattare och tjänstemän.