Att förstå ungdomars identitetsskapande : en inspirations- och metodbok
Att förstå ungdomars identitetsskapande : en inspirations- och metodbok
Att undersöka och pröva vem man är och vem man vill vara, i förhållande till omgivningen och till olika kontexter, är något som påbörjas under de föränderliga och omvälvande ungdomsåren – då tar sökandet efter och skapandet av en identitet fart.
Den här antologin visar på hur både olika strukturella och mer individrelaterade livsvillkor påverkar och formar identitetsskapandet och vuxenblivandet. Det påverkas också av vilka arenor de unga befinner sig på och aktivt är med och formar, exempelvis genom interaktion i sociala medier, i skolan, i fritids- och föreningsliv, i idrottssammanhang, musiksfären etcetera.
Bokens kapitel tar avstamp i en rad olika kontexter där ungdomars identitetsskapande sker och bygger på forskning utförd inom olika discipliner som belyser ungdomars lärande, utveckling och livsvillkor. I boken finns en rad exempel på ungdomars syn på skapandet av en identitet, liksom aktiverande övningar, forskarreportage och förslag på fördjupande läsning efter varje kapitel.
Denna inspirations- och metodbok är användbar inom alla de utbildningsområden som behandlar frågor om ungdomar och identitet, t.ex. lärarutbildning, speciallärar- och specialpedagogprogram, socionom- och socialpedagogprogram samt kurser inom barn- och ungdomsvetenskap, psykologi och sociologi och olika metod- och examensarbeteskurser inom lärarprogrammen.
Om författarna
Emma Sorbring (docent i psykologi), Åsa Andersson (lektor i kulturvetenskap) och Martin Molin (docent i socialt arbete) är alla tre verksamma inom den barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljön vid Högskolan Väst. Emma, Åsa och Martin är både huvudredaktörer och medförfattare. Ytterligare 18 författare medverkar i antologin.
Sagt om boken
”Genom bokens fem olika forskningsreportage ges läsaren kunskap om olika forskningsmetoder och en del viktiga etiska aspekter tas upp. Texten är välskriven, innehållsrik och illustrerad med färgbilder.” BTJ-häfte 15102024 Lektör Annette Sjöberg