Att äga klassrummet : 10 perspektiv på ledarskap för lärare
Att äga klassrummet : 10 perspektiv på ledarskap för lärare
Att äga klassrummet handlar om allt det där du inte fick lära dig på lärarutbildningen, nämligen att leda en klass på riktigt. Den handlar om vad du behöver göra i det som uppstår i vardagen – de små ögonblicken och de små agerandena som gör den stora skillnaden.
Det här är en handbok som ger dig perspektiv på ditt ledarskap med konkreta tips och reflektionsfrågor. Det är en bok för att du ska kunna utvecklas som ledare och lärare, och äga ditt klassrum.
Ledarskap är något vi alla kan lära oss och bli bättre på och ett gott ledarskap kommer med erfarenhet, träning och prövning. Det kommer med modet att vända blicken inåt och ställa sig de lite obekväma frågorna: Vad i mitt ledarskap får gruppen att lyckas? Vad i mitt ledarskap gör att lektionerna blir röriga? Författarna delar generöst med sig av sina egna erfarenheter från klassrum och korridorer.
Boken är indelad i tio kapitel där varje kapitel motsvarar en sida av ledarskapet – till exempel det relationella ledarskapet, det konsekventa ledarskapet och det verbala ledarskapet. Den passar bra att arbeta med både ensam och tillsammans i lärarkollegiet och kan läsas av lärare både i grundskolan och på gymnasiet.
Karin Boberg och Anna Sterlinger Ahlring är båda grundskolelärare med många års erfarenhet från skolans värld. Tillsammans har de mer än 32 000 lektionstimmar i bagaget. Karin driver bloggen Karin bygger undervisning och Anna var med och startade podden Anna och Philips Lärarpodcast som 2017 fick priset Årets insats inom offentlig sektor.