Aktionsforskning – Vad? Hur? Varför?
Aktionsforskning – Vad? Hur? Varför?
Kategorier: Forskning och informationshantering Pedagogik Pedagogik: teori, filosofi Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap Samhälle och samhällsvetenskap Vetenskapsmetod
Boken gör en historisk tillbakablick för att spåra aktionsforskningens rötter. Det handlar bland annat om vikten av att vara nyfiket undrande och ingå i demokratiska dialoger. Frågorna Vad? och Varför? behandlas genomgående i boken, medan frågan Hur? ges ett större samlat utrymme, där processen för genomförande av aktionsforskning i en praktik beskrivs. Genomgående relateras till teorin om praktikarkitekturer, vilken hjälper oss att förstå utbildningspraktiker som en del av ett större sammanhang. Detta sammanhang möjliggör och begränsar det som sker i praktiken och hur förändringar blir verklighet.
Boken vänder sig till lärare och skolledare med ansvar för att utveckla förskolan och skolan utifrån lokala villkor. Boken kan med fördel också användas i lärarutbildning och andra kurssammanhang.