Att uppleva affekter och känslor är högst mänskligt. De utgör den
biologiska och psykologiska grunden för vår existens och relation till
oss själva och andra. Affekter är meningsfulla. Hur vi hanterar våra
affekter har stor betydelse för vår hälsa.
Vad är skillnaden mellan affekt, känsla och emotion? Har kunskapen
om skillnaden mellan dessa upplevelser betydelse? En känsloupplevelse
har flera komponenter. Dessa upplevelser påverkar oss kraftfullt
oavsett vilken betydelse vi tillskriver dem. Ändå är kunskapen
om känslornas biologi och psykologi i samverkan inte allmänt känd.
När vi till exempel blir arga brukar vi inte skilja ut vad som är affekt,
känsla och emotion. Ännu mindre tänker vi på hur vi värderar ilskan
och vad vi har lärt oss om hur den ska hanteras.
Affektskola – att lära sig om känslor beskriver en metod som
syftar till att öka deltagarnas affektmedvetenhet och att återställa
affekternas signalvärde. Det innebär att öka respekten och toleransen
för att affekterna signalerar något viktigt på samma sätt
som andra biologiska signaler. Den psykopedagogiska metoden
består av åtta tillfällen à två timmar och kan användas oberoende
av teoretisk inriktning. Denna beprövade och beforskade metod
förtjänar en större uppmärksamhet och är användbar i många
olika sammanhang.
Affektskola – att lära sig om känslor är den första boken som
ger en samlad beskrivning av affektskolan och vänder sig till både
kliniska och icke-kliniska grupper, till yrkesverksamma och studerande
inom människovårdande och relationsintensiva verksamheter
samt pedagoger och företagshälsovård. Boken klargör vikten av att
lära sig om känslor och presenterar en metod som är enkel att lära
sig och att utöva.