Libers litteraturdidaktik (nedladdningsbar)
Libers litteraturdidaktik är ett komplement till den stora textantologin Libers litteratur. Antologins ambition är att skapa starka upplevelser och engagerade läsare. Ur läsupplevelserna ska tankar och åsikter mötas i diskussioner och samtal, perspektiv utmanas och vidgas på ett sätt som utvecklar varje ung människa som tar del av texterna. Libers litteraturdidaktik ger en teoretisk bakgrund till det sättet att tänka och vikten av att lyfta fram den alldeles unika process som just läsning innebär.
Aktuell forskning sammanfattas på ett överskådligt och lättillgängligt sätt med en tydlig framåtsyftning till läromedlets praktiskt inriktade del där en lång rad rika möjligheter till arbete med litteratur i dagens klassrum introduceras. Läromedlet är speciellt inriktat till verksamma lärare och är skrivet så att det går att läsa delar fristående likväl som att läsa hela.
Några exempel på rubriker:
- Läsarter och lässtrategier
- Den känslomässiga läsningens plats i litteraturvetenskapen - och i undervisningen
- Om vidgade textbegrepp och litteraturens plats bland de moderna medieformerna
- Att läsa fiktion för dess egen skull
- Analytisk och kritisk läsning
- Litteraturteori i skolan?
- Litteratursamtalet
- Att lära sig av att läsa
- Att lära sig vara en läsare
- Att bygga en Litterär identitet
Du får också utförliga exempel på uppgifter och en diskussion förs om bedömning och betygssättning av litteraturläsning och diskussion i skolan.
Extramaterial
Ett stort batteri med frågor och diskussionsfrågor ingår också i Libers litteraturdidaktik som är ett komplement till Libers litteratur. Läs i antologin Libers litteratur med eleverna och köp in didaktikdelen för att läsa om den senaste läsforskningen.