I THE FENCE konfronteras både fysiska och mentala gränser som vår civilisation bär med sig. Genom Eriksons svartvita topografiska fotografier av ett drygt 72 km långt stängsel följer man gränsen mellan Danmark och Tyskland. i riktning från Östersjön till Nordsjön. Syftet med stängslet, som byggdes av danska staten 2019, är att utrota vildsvinen i Danmark och att stoppa den afrikanska svinpesten. Idag har vildsvinsstammen i Danmark kollapsat. Eriksons fotografier, som är strikt dokumentära i sin form, lockar in betraktaren med sina visuella subtila kvaliteter bortom och framför stängslets fysiska närvaro. Detta i kombination med bokens grafiska form gestaltar också stängslets själva idé om separation.
Jesper Olssons skriver i bokens avslutande essä:
” Om kultur och världsskapande börjar med distinktioner, med införandet av åtskillnader – mellan element, väsen, regioner – och de välkända kosmogoniska myterna antyder just detta – så hör teknikerna att bygga inhägnader, stängsel och fållor till de grundläggande handlingarna. Dessa konstruktioner har varit avgörande inte bara för att skilja människa från djur, kultur från natur, utan också för att materialisera makt och geopolitiska gränsdragningar. Staketet är förmodligen en av historiens mest mångsidiga och våldsamma uppfinningar och metaforer. På sätt och vis ett med historien som sådan.”
THE FENCE är en del i ett större samarbetsprojekt som Carl Johan Erikson driver tillsammans med konstnär Karin Willén. Genom projektet skapas visuella, textuella och sinnliga gestaltningar som konfronterar de komplexa ekologiska och politiska utmaningar vår civilisation står inför.