Svenska Orient Linien har seglat genom två världskrig vilket återges med all dramatik i denna bok där minsprängningar och torpederingar var den verklighet som drabbade seglande sjöfolk, anhöriga samt aktiva rederier. Man seglade för att försörja Sverige med livsviktiga produkter och för att säkra svensk industriproduktion och dess avsättning av sina exportvaror.
Starka personbeskrivningar av samarbetspartners som den kände agenten och redaren Eugen Eugenides – en av Greklands mest framgångsrika och kanske han som åsyftas av T.S. Eliot i dikten ”Overklig Stad”? Maskinisten Arvid Gallon fick under första världskriget se flera ombord dö av Spanska Sjukan i Marseille. Agenten dödförklarade dessutom felaktigt Gallon men ryktet om hans död var betydligt överdrivet vilket senare gav fru och familjen glädjechock. Olyckor drabbade SOL och ibland ofattbara sådana som i Genua 1955. En förödande orkan svepte över Medelhavet i februari och M/S Nordanland med kapten Winquist som befälhavare fick en allvarlig spricka i skrovet av kajen. Fartyget var lastat med Karbid och man anade att fartyget var förlorat samt bogserade det från kaj. När vatten nådde karbiden så exploderade lasten och totalförlusten var ett faktum. Tragedin i Turkiet berättar om när SOL:s Naboland kolliderar med den turkiska ubåten Dumlupinar i Dardanellerna – en ren olycka som tog 81 turkiska besättningsmän. Följderna för kapten Lorentson blev mycket kännbara.
Svenska Orient Linien har seglat under många ägare från Broströms till Transatlantic och senare Bylock & Nordsjöfrakt för att i tidigt 2000-tal ingå i Imperial Shipping. Genom bildningen av ett nytt rederi. Wallenius SOL bygger nu två stora RORO-fartyg i Kina vilka skall ta gods från Östersjön och Bottenviken veckovis ner till Nordtyskland, Holland, Belgien och London samt åter norrut. Skogsprodukterna är baslaster men även industriprodukter ingår. Samarbetet mellan parterna Wallenius och SOL är perfekt med Wallenius teknikkunnande och SOL:s kunskap i dessa laster och trader. Svenska Orient Linien seglar dessutom vidare som alltid med sågade trävaror och industriprodukter till Medelhavet samt bulk och projektlaster åter upp till Nordeuropa.