Bläddra

Stabil och agil kedja : bygg en framgångsrik organisation i en turbulent värld

Kategorier: Detalj- och grossisthandel Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Industrier och branscher Management och företagsledning Servicesektorn
Köp här

Stabil och agil kedja : bygg en framgångsrik organisation i en turbulent värld

Kategorier: Detalj- och grossisthandel Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Industrier och branscher Management och företagsledning Servicesektorn
Köp här

Trenden att marknader konsolideras är stark och det finns inga tecken på att den kommer att avta. De sju största svenska kedjorna i trettio branscher med totalt 210 företag och 30 000 arbetsplatser omsätter drygt 1 000 miljarder kronor om året.

Världen förändras i snabb takt. Digitaliseringen ändrar konsumenternas beteende och värderingar och det innebär att själva fundamentet för att skapa affärer ändras. Kedjor är komplexa organisationer som historiskt sett har levt på att vara stabila. Nu behöver de även vara snabbrörliga agila.

Genom intervjuer med drygt trettio vd:ar för några av Sveriges mest framgångsrika handelskedjor och tjänsteföretag har Peder Söderlind kartlagt vilka möjligheter och utmaningar den nya tiden innebär för dessa ledare, deras organisationer och medarbetarna. I boken presenterar han också en plattformsmodell för kedjor som ger nycklarna till hur det går till att utveckla framgångsrika verksamheter med många lokala enheter. Han ger också en inblick i den mest aktuella forskningen där områden som plattformsstrategi, tjänstelogik, affärsekosystem, medarbetarengagemang, värdeskapande och hållbarhet spelar en betydande roll.

*

Peder Söderlind är författare, researcher och tjänstedesigner. Han har grundat och är vd för det svenska SaaS-bolaget Glykol, som hjälper ledande kedjor att effektivisera riskbedömning, internkontroll och merförsäljning. Han har en bakgrund inom journalistik, är föreläsare och har arbetat med research för bl.a. Veckans Affärer och Dokument Inifrån. Han har en magisterexamen i interaktionsdesign och har under de senaste tio åren arbetat med tjänstedesign. Det här är hans tredje bok.