Så mäts socialt hållbart värdeskapande
Så mäts socialt hållbart värdeskapande
Kategorier: Affärsetik och samhällsansvar Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Hållbar utveckling för företag Organisationsteori och beteende
Med hjälp av konceptet Social return on investment och den så kallade värdeskapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden – socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapandekedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande.
I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter – resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande – och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer, och konkreta tips ges för vilken roll de olika delarna av värdeskapandekedjan kan ha i en organisation. Syftet är att bidra med insikter som underlättar skapandet av ett ökat gränsöverskridande och hållbart värdeskapande.