Bläddra

Pedagogiskt förhållnings- och arbetssätt : Ett kompenserande arbetssätt i omsorg för personer med kognitiva svårigheter

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning för elever med funktionhinder Undervisning för elever med särskilda behov
Köp här

Pedagogiskt förhållnings- och arbetssätt : Ett kompenserande arbetssätt i omsorg för personer med kognitiva svårigheter

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning för elever med funktionhinder Undervisning för elever med särskilda behov
Köp här

Så skapar du en meningsfull vardag för personer med kognitiva svårigheter.

Pedagogiskt förhållnings- och arbetssätt (PFA) kan användas inom många olika omsorgsverksamheter som omfattar personer med kognitiva svårigheter. I denna tredje omarbetade version av PFA-boken finns en beskrivning av vad PFA är och konkretisering av hur det tillämpas i ”hantverket” PFA.

Pedagogiskt förhållnings- och arbetssätt kan användas inom exempelvis stöd och service samt vård och omsorg till personer med intellektuell funktionsnedsättning och olika former av personlig assistans (LSS-verksamhet), verksamheter som stödjer personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, autism och demens samt socialpsykiatri.

Det är du som personal som kan göra skillnad genom att stödja personer med kognitiva svårigheter till bättre möjligheter för en meningsfull vardag.

Christine Gustafsson är leg. sjuksköterska, med.dr och docent på Akademin för hälsa, vård och välfärd vid Mälardalens högskola. Christine är också kvalitets- och utvecklingschef på vård- och omsorgsförvaltningen i Eskilstuna kommun.

Carl-Mikael Feldt, Anders Lindström och Karin Liljegren har lång erfarenhet av arbete inom omsorg av personer som har intellektuell funktionsnedsättning och autism. De har länge varit verksamma som pedagogiska verksamhetsutvecklare inom vård- och omsorgsförvaltningen i Eskilstuna kommun. Karin och Anders är de som skapat PFA.

"Den nya PFA-boken är ett fantastiskt stöd för personal som arbetar inom omsorg för personer som har kognitiva begränsningar."

/Lena Talman, universitetslektor och avdelningschef för Socialt arbete, Mälardalens högskola.