Nobelpristagaren Elfriede Jelineks "ungdomsbok" är en grym och humoristisk parodi på det västerländska konsumtionssamhället i medieåldern och har bara vunnit i aktualitet sedan boken utkom i Österrike 1972.
I detta absurda collage av drömprojektioner hämtade från tevens värld går Jelinek lika hårt fram med de idealiserade kvinnogestalterna som med "herr chefen", och gränsen mellan teveprogram och verklighet är ständigt livsfarligt tunn, särskilt för de unga kontorspraktikanterna Ingrid och Gerda.
Elfriede Jelinek är född 1946 i Mürzzuschlag i Österrike och tilldelades 2004 Nobelpriset i litteratur.
PRESSRÖSTER
»En stilfull spya på mediernas påverkanskraft, deras spegling och förstärkning av de strukturer och hierarkier som styr våra (kvinno)liv och präglar våra drömmar. Gränserna mellan fakta och fiktion flyter alltså för fullt, långt före dokusåpor och bloggar. Den manliga makten att begära och det manliga begäret efter makt penetrerar allt. Märkligt att något så kolsvart kan vara så färgstarkt.«
Nina Lekander, Expressen
»En moraliserande, upphetsad och väldigt rolig varning för tillrättalagt kommersiellt berättande. Stora mängder fiktion pumpas ut till medborgarna för att kväva upproret i sin linda. Med "Michael" kan man undra om det just är verkligheten som är det värsta som kan hända i en bok.«
Malin Ullgren, Dagens Nyheter
»... häpnadsväckande modern... långt före sin tid«
Maria Edström, Biblioteket P1
»De kritiker som gärna velat reducera henne till en psykotisk virrpanna bortom all rim och reson får i det har fallet rejält med vatten på sina kvarnar.«
Martin Lagerholm, Svenska Dagbladet
»En orgie i meningslöshet.«
Åke Leijonhufvud, Sydsvenskan
»... knivarna och slagen, misshandeln och förnedringen blir attribut för maktens gärningar mot individer, främst kvinnor, som livet bara har valet underkastelse att erbjuda. Egentligen förmedlar Jelinek en långt driven klassanalys... Teveserier och kändisskap spelar en betydelsefull roll i sammanhanget romanen är skriven redan 1972, nästan i tevens barndom, i alla fall långt före dokusåpans era. Det verkar dock som om Jelinek såg många av tendenserna i det moderna mediasamhället redan för trettiofem år sedan. Vem annan än hon skulle vågat (och kunnat) dra ut konsekvenserna så drastiskt redan på den tiden?«
Jan Erik Bornlid, Kristianstadsbladet
»Märkligt att denna lika otäcka som briljanta roman inte översatts tidigare. Bättre sent än aldrig, dock.«
Jan Karlsson, Sundsvalls Tidning