Christine Falkenlands författarskap har en
gång beskrivits som en blandning av Bachs
cellosviter, bebopjazz och death metal.
Kanske är det just de starka kontrasterna som gjort
att hennes verk har fascinerat så många läsare. Ända
sedan lyrikdebuten 1991 har Falkenland i sina texter
utforskat komplexa religiösa och psykologiska teman
som synd, skuld, ensamhet och destruktiv erotik. Likt
ett brustet halleluja är den första studien om Christine
Falkenlands författarskap. Koncentrationen ligger på
Falkenlands prosa från den första romanen
Släggan
och städet (1996) fram till den prisbelönta romanen
Öde (2003). I spänningen mellan motsatser växer en tematik fram som kan sammanfattas som en trons och tvivlets
tematik. Detta speglas också i den intertextuella bredden
i verken som uppvisar så skilda källor som Bibeln och
sadomasochistisk litteratur. I Likt ett brustet halleluja
framträder bilden av ett säreget samtida författarskap.
Anna Clara Törnqvist, f. 1976, är verksam
som forskare och lärare i litteraturvetenskap
vid Språk- och Litteraturcentrum, Lunds
universitet.
Likt ett brustet halleluja är hennes
doktorsavhandling.