Kultur och koriander : en tanke- och kokbok om utvecklingens umami
Kultur och koriander : en tanke- och kokbok om utvecklingens umami
Kultur och koriander - en bok som vill göra det lite svårare att arbeta i skolan.
I år har Täby Enskilda Gymnasium funnits i 20 år, så det är kanske inte konstigt att vi just nu funderar kring tid - vad som förändras och vad som inte gör det. Skoldebatten är ett exempel på en konstant; få saker engagerar så mycket som skolan, och kring dessa starka känslor bildas läger som, oavsett sakfrågan, bedriver ett skyttegravskrig mot varandra, vilket sällan är produktivt för de som varje dag vistas i det som är Sveriges utan jämförelse största arbetsplats.
Vi vill därför först och främst poängtera att denna bok inte är ett debattinlägg. Att debattera skolfrågor är sällan meningsfullt. Det finns ingen aspekt av skolans arbete som inte mår bättre av att vi försöker hitta likheter och paralleller mellan synsätt än att välja mellan två inkompatibla åsikter. Vi vill inte heller på ett enkelt och lättfattligt sätt förklara för skolans personal vad de ska göra eller hur de ska arbeta. Om något vill vi förmedla att skolans verksamhet är svår, komplex och mångfasetterad och inte kan reduceras till enkla pekpinnar. Vi vill heller inte påstå att vi på något sätt hittat lösningarna på skolans problem - hur man nu än väljer att definiera dem.
Det enda som alla som arbetar i skolan har gemensamt är att vi hela tiden måste tänka efter och fatta beslut; om man bara agerar på magkänsla och rutin har man tappat kontakten med såväl sin egen yrkeskompetens som arbetet i sig. Vi vill därför undvika fällan att försöka göra det svåra för lätt, utan snarare beskriva varför det svåra är svårt och ge röst och form till den kunskap som i skolan alltför ofta är tyst. Detta är därför en bok om lärarens och skolans långsiktiga tankearbete.
Några av de viktigaste och mest värdefulla inslagen i vår skolas vardag rör helt andra värden än de pedagogiska - exempelvis god och näringsrik mat. Livet och tillvaron i skolan gör oftast ingen egentlig skillnad på det som sker inom ramen för skolans formella uppdrag och det som sker inuti oss som vistas i den - därför gör heller inte vi det i vår bok.
I en tid då man på olika sätt försöker beskriva skolan i form av dikotomier där det svåra presenteras som om det vore enkelt och där vi förväntas att bara välja sida, vill vi slå ett slag för motsatsen. Det vi gör är svårt och måste få vara det, och det blir inte sällan svårare ju mer vi tänker efter. Detta är en bok som försöker göra det lite svårare att arbeta i skolan.