Bläddra

Kreativ friktion : handbok för nytänkande

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Entreprenörskap Företagsekonomi och management Hälsa, relationer och personlig utveckling Kulturvetenskap Kulturvetenskap och medievetenskap Populärkultur Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Självhjälp och praktiska råd
Köp här

Kreativ friktion : handbok för nytänkande

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Entreprenörskap Företagsekonomi och management Hälsa, relationer och personlig utveckling Kulturvetenskap Kulturvetenskap och medievetenskap Populärkultur Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Självhjälp och praktiska råd
Köp här

 

Hur skapas mästerverk? Hur skapas någonting alls? Hur kommer man vidare? Vilka är idéerna som inte fungerar i teorin men fungerar i praktiken?

Det här är en guide till att stimulera sig själv till nytänkande. En bok om att skapa någonting ur ingenting. Det är en bok om motstånd och motsatser. Om den kreativa friktionen. Det som inte syns, men som nästan alltid ligger bakom resultaten.

Bakom det överanvända och avtrubbade ordet kreativitet om att skapa och tänka nytt gömmer sig en hel värld av anekdoter som visar hur människor lyckats något nytt. Inom film, filosofi, företag, konst, musik, teknik och vetenskap, och allt annat som utgör civilisationen.

En del har arbetat ensamma. Andra i lag. Ibland med vänner, ofta med människor de ogillar. En del har tagit god tid på sig, kanske decennier. Eller så har skapandet skett på någon sekund.

Gemensamt är att de alltid stött på motvind, framför allt av självtvivel, och någon gång blivit både hånade och utskrattade. De kan ha suttit övergivna i källare. Sjungit i tomma folkparker. Slagits mot idioter. Eller älskats sönder utan att förstå varför.

Skribenten Jan Gradvall och futurologen Magnus Lindkvist har med Kreativ friktion skrivit en handbok för entreprenörer, konstnärer och visionärer.