Flyget i Norrbotten lyfte med drakballong, Sundstedts landning 1913 och Flormans äventyr vid polcirkeln 1916. Ambulansflyg föddes, flygcirkus kraschade, försök att flyga malm gjordes (ren med pulka tog över uppdraget).
Luleå fick 1941 Flygbaskår F 21, Bernt Balchens och Revolver-Harrys polistrupper gjorde hemlig visit. Adilz, von Porat och Tornberg var tidiga chefer vid kåren. Urban Röd, Gul och Blå kom. Nu flyger JAS Gripen på Norrbottens flygflottilj F 21.
Fjällstorkar, spionflyg, Stril och flygplatsräddningstjänst är förstås med, liksom bomber och haverier, helikoptrar, tornsvalor och flygande meteorologer.
Författaren Sivert Mässing är aktiv vid Flygmuseet F 21 efter en lång karriär på Norrbottens flygflottilj F 21, varav 39 år vid Kallax väder (Regionala Vädercentral Nord). Boken är ett resultat av hans forskning, med fina bidrag från många personer. Sivert delar också med sig av sina egna minnen från bland annat Minken, Illern och Hedenbasen.