Ronald Bergman kan se tillbaka på en över halvsekellång verksamhet som skeppsmäklare och skeppsredare. Han har varit huvudägare av och chef för det anrika rederiet Nordström & Thulin. Hans båtar har gått över alla hav och angjort hamnar i alla världsdelar.
1988 tog rederiet över den reguljära färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet. Två år senare upprättades en ny förbindelse med Estland. Färjetrafiken mellan Stockholm och Tallinn innebar ett stöd för en ny nations kontakter med omvärlden, men fick ett tragiskt avbräck i och med förlisningen av färjan Estonia år 1994.
Ronald Bergman har i hög grad varit verksam internationellt och blivit ett aktat namn inom rederikretsar runtom i världen. Som förste svensk fick han av FN:s ordförande Kofi Annan motta utmärkelsen The international Maritime Hall of Fame för sina insatser inom internationell sjöfart. Ronald Bergman har också varit president i världens största shippingorganisation BIMCO.
Säkerhetsfrågorna har alltid varit högt prioriterade i Ronald Bergmans verksamhet. Han har varit en föregångare när det gällt fartyg med dubbla skrov och separata barlasttankar, väl medveten om hur förödande en oljetankers haveri kan drabba folk och miljö. I sin argumentation för ett modernt säkerhetstänkande har Ronald Bergman i hög grad bidragit till en tryggare sjöfart.
Vid sidan av framställningen av Ronald Bergmans liv och verksamhet är boken också en skildring av en bransch som för de flesta är helt okänd.