
Den andra dagen – ett vidgat rum för lärande
Läs mer
I dag tar skolan en stor del av barnens tid i anspråk, och den har blivit alltmer teoretiserad med få anknytningar till barnens egen livsvärld. För alltför många blir den viktigaste lärdomen ”jag duger inte”. Boken ställer frågor om skolan håller på att bryta samman därför att vi glömt den andra dagens betydelse. Skolan måste bli en plats där de ungas livserfarenheter möter skolans innehåll på ett sådant sätt att meningsfullt och bestående lärande uppstår - och bidrar till en positiv självbild hos de unga och ger dem lust att lära mer.
Om författarna
Tom Tiller har en bakgrund som lärare och rektor i grundskolan. Han är professor i praktisk pedagogik vid Universitetet i Tromsø och har ett uppdrag som forskningsledare vid Arbetslivsinstitutet i Stockholm. Rita Tiller har en bakgrund som lärare i grundskolan. Hon är cand.polit. med skolforskning som huvudämne och førstelektor i pedagogik vid Högskolan i Tromsø, med inriktning mot förskollärarutbildning.