Amici Curiae Marknadsdomstolen 1971-2016
Amici Curiae Marknadsdomstolen 1971-2016
Boken innehåller dessutom ett mycket användbart register över Marknadsdomstolens samtliga avgöranden 1971-2016. Med hjälp av sökorden finner man lätt vilka domar som behandlar ett visst ämnesområde.
Redaktionskommittén har bestått av Per Carlson, Per Jonas Nordell, Jan Rosén och Ulf Bernitz.
Innehåll:
Håkan Andersson - Metodkrav i mötet mellan skadeståndsrätt och områdena för icke-materiella ingrepp
Torbjörn Andersson - Partsautonomi och konkurrensrätt – en skiss
Stojan Arnerstål - Användning av annans varumärke i jämförande reklam – en upplösning av gränserna mellan två rättsområden
Johan Axhamn - Otillbörlig konkurrens, god marknadsföringssed och otillbörlig affärsmetod
Antonina Bakardjieva Engelbrekt - The Market Court under the direct and indirect influence of Europeanisation
Henrik Bengtsson - Förbudsutformning inom immaterial- och marknadsrätten
Ulf Bernitz - Generalklausulen i marknadsföringslagen – dess utveckling och räckvidd belyst genom MD:s praxis
Håkan Borgenhäll - Renommésnyltning – rättsutveckling i expressfart
Per Carlson - Officialprövning i marknadsföringsmål om vitesförbud – en illusion
Karin Cederlund - Jakten på genomsnittskonsumenten
Peter Delden - Drygt 20 år med ”ny” konkurrenslagstiftning
Anne Ekblom-Wörlund - Genomsnittskonsumenten och andra fiktiva EU-rättsliga rättsfigurer i finsk rättspraxis
Elisabeth Eklund - Principen om ne bis in idem i konkurrensrätten
Per Eklund - Marknadsföringsmål i två domstolsinstanser – erfarenheter och förhoppningar
Michael Funke - Marketing Law Development within the Context of Political Economy – A Historical Perspective on the Creation of the Swedish Market Court
Örjan Grundén - MD – en unik processordning som motsvarat näringslivets behov
Lars Hallén - Platsens betydelse för marknadsföringen
Lars Henriksson - Indispositiva tvistemål – handläggningsregler för tillämpning av konkurrenslagen
Jonas Häckner och Astri Muren - Marknadsrätten i ett samhällsperspektiv
Helene Karlsson och Malin Malmström - Omloppstider i Marknadsdomstolen åren 2005-2010
Marianne Levin - Skyddet mot efterbildning – en europeisk smaksak numera
Björn Lundqvist - Postenmålet i ljuset av EU-domstolens senare praxis
Christer Löfgren - Om vilseledande marknadsföring, vardag i MD – en kryssning i havet av vilseledanden
Lars-Gunnar Mattsson - Näringsfrihetsrådet i strukturrationaliseringens tjänst – i sin tid
Robert Moldén - Europakonventionen i Marknadsdomstolens konkurrensrättsliga rättspraxis – en överblick
Per Jonas Nordell - Marknadsföringslagens kännedomskrav
Mikael Pauli - Rättskraft i marknadsföringsmål
David Ramsjö - Rättegångskostnader i marknadsföringsrättsliga mål i Marknadsdomstolens avgöranden 2012–2016 – särskilt avseende skäligheten av begärd kostnadsersättning
Olle Rislund - Jura novit curia? – Några reflektioner kring rättsliga sakkunnigutlåtanden med anledning av MD 2012:16
Johan Rosén - Processuella preklusionsregler i indispositiva mål – några tankar om tillämpningen i mål och ärenden enligt marknadsföringslagen och konkurrenslagen
Per Sahlqvist - Domstolen och marknaden – bevis och beviskrav
Mårten Schultz - Orsaksbedömningar vid skadestånd för otillbörlig marknadsföring
Ingeborg Simonsson - Interimistiska åtgärder enligt marknadsföringslagen
Anders Stenlund - Självreglering i internationellt perspektiv – vad har hänt och händer?
Helena Sundén - Självreglering som medel för att motverka korruption
Cecilia Tisell, Madeleine Larsson, Pär Magnusson, Ida Nyström och Gunnar Wikström - Marknadsdomstolen och konsumentskyddet
Daniel Tornberg - Marknadsföringsrättsliga överlappningar – lagstridighet som rättslig grund
Monique Wadsted - Marknadsdomstolen – min domstol
Richard Wessman - Marknadsföringsskada
Johannes Wickbom - Könsdiskriminerande reklam – det som MD inte tog i
Stefan Widmark, Bodil Ehlers och Azra Osmancevic - Marknadsrätten och sociala medier
Monica Viken - Bevisverdien av markedsundersøkelser – utviklingstendenser i Marknadsdomstolens praksis
Marianne Åbyhammar - Reklamombudsmannens opinionsnämnd – ICC:s regelverk i tillämpning
Karin Åhman - Marknadsdomstolen, företagen och Regeringsformen
Per Carlson - En tillbakablick
Sökordsregister över Marknadsdomstolens avgöranden 1971-2016