Världen står inför en global ledarskapskris. Det finns ett desperat behov hos medarbetare att ha ledare som förmår skapa engagemang, tillit och meningsfullhet. Samtidigt upplever 88 procent av alla medarbetare att dessa behov inte alls tillgodoses av deras ledare.
The Mind of the Leader ger oss en radikal men praktisk lösning. För att lösa ledarskapskrisen måste organisationer sätta människan i centrum för sin strategi. I boken presenteras forskning som gjorts på mer än 35 000 ledare och intervjuer med 250 globala toppledare från företag som Accenture, IKEA, McKinsey & Company, LinkedIn och många fler. Forskningen tillsammans med Harvard Business Review visar att dagens ledare behöver utveckla tre centrala mentala förmågor: mindfulness, selflessness och compassion.
Mindfulness är förmågan att vara fokuserad snarare än splittrad, medveten i stället för att agera reaktivt på autopilot. Selflessness är förmågan att inte låta egot styra våra handlingar, att förstå att vår roll som ledare är att agera i linje med vad som är bäst för helheten. Compassion är förmågan att se andras svårigheter och ha önskan att hjälpa dem. Hjärnforskningen visar att vi kan träna upp och stärka alla dessa förmågor.