Bläddra

Ericssons kris och resan tillbaka

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
Köp här

Ericssons kris och resan tillbaka

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
Köp här
Carl-Henric Svanberg började på Ericsson våren 2003. Telekomjätten var mitt uppe i ett stålbad som Sverige aldrig tidigare upplevt. Med Kurt Hellström som VD hade Ericsson skurit kostnader med en halv miljard kronor i veckan under 100 veckor. Under denna omstrukturering var nära 70 000 personer tvungna att lämna företaget. En del kritiker menade att den ständigt solbrände Svanberg seglade in på Ericsson och hade en lätt uppgift efter det att Kurt Hellström slutfört det tunga och svåra städjobbet. Andra ansåg att det var en utmanande uppgift att ta sig an ett svårt sargat Ericsson och bygga upp företaget igen till en världsledande telekomleverantör som Svanberg faktiskt lyckades med. Åse Lindskog var presschef på Ericsson under åren 2001-2009. Innan hon kom till Ericsson var hon bland annat reporter på Dagens Industri och Veckans Affärer. Hon beskriver maktspelet inom Ericsson de dramatiska krisåren 2001-2003 och tiden efteråt när Ericsson åter kämpade sig till en världsledande position. Företaget fick konkurrens av kinesiska lågprisspelare och fick oanad draghjälp av iPhonen när den kom 2007. Boken bygger på intervjuer med Carl-Henric Svanberg och andra befattningshavare inom och utom Ericsson.