Kommunikation är inte ens i lyckliga undantagsfall intresselöst informationsutbyte mellan jämlikar; sociala, kulturella och religiösa spänningar och konflikter utspelar sig i vårt tal och våra samtal. Det finns helt enkelt inte något neutralt, förnuftigt och från egenintressen och retorik befriat språkbruk i vilket den egentliga sanningen om världen, moralen och oss själva kan uttryckas.
Perelmans ”Nya Retorik” ger oss en möjlighet att se och förstå detta ofrånkomliga språkliga våld, hur det fungerar – den klassiska retorikens lära om betydelsen av känslor (pathos) och värderingar (ethos) för våra förnuftiga (logos) beslut är central på denna punkt – och kanske också hur det kan hanteras. Perelman påminner oss helt enkelt om en av den antika retorikens centrala insikter: allt språkbruk, från demagogens brandtal till filosofernas stilla seminariesamtal, utspelar sig i situationer som formas och helt och hållet genomsyras av intressen, fördomar, ogenomtänkta värderingar och dolda preferenser.
Ur Mats Rosengrens introduktion.
I Retorikens imperium sammanfattar och utvecklar Perelman sin ‘nya retorik’ – Traité de l'argumentation – la nouvelle rhétorique från 1958.
Retorikens imperium skrevs 1977 och har kommit i flera utgåvor på franska. Denna 2:a svenska utgåvan följer den franska 1988-utgåvan.