Den etablerade skivindustrin har i tidigare forskning beskrivits som trög och oförmögen att identifiera och utveckla genuint ny musik och nya artister. Denna förmåga har istället tillskrivits mindre skivbolag, enskilda individer och outsiders. Thomas Florén försöker i sin avhandling skapa en djupare förståelse för de processer i vilken denna tröghet uppstår men även, och framför allt, beskriva, förklara och förstå de processer i vilka förändring och dynamik uppkommer. Avhandlingen kretsar kring skivbolagens och enskilda aktörers förmåga att identifiera ny musik och nya talanger. Avhandlingen spänner över två sociologiska fält, organisations- och kunskapssociologi vilka utgör avhandlingens teoretiska ramverk. Skivbolag beskrivs agera i ett spänningsfält mellan en rad motpoler som exempelvis konst och kommersialism, kultur och ekonomi, artist och skivköpare, kunskap och kreativitet. Men dessa motpoler är inte uteslutande utan förutsätter och står i ett ömsesidigt beroendeförhållande till varandra.