Lina Selanders
Around the Cave of the Double Tombs är en omarbetning i bokform av ett 16 minuter långt videoverk med samma titel, och tar sin utgångspunkt i konstnärens forskningsresor till Västbanken och i synnerhet till staden Hebron. I detta bild- och textverk möts vi av fotografier som framställer exempelvis en museimodell av det forntida Jerusalem, en kontrollstation med dess säkerhetsinstallationer monterade i en historisk byggnad, hus, väggar och föremål. Mellan dessa bilder finns fotografiska sekvenser som underifrån visar ett gallernät ovanför en shoppinggata i Hebron, ditsatt för att skydda palestinska invånare från de föremål som kastas på dem av israeliska bosättare.
Liksom i ett flertal av Selanders tidigare verk befinner vi oss sålunda i en skärningspunkt mellan text och bild, historieskrivning och singulära erfarenheter, realpolitisk situation och visuell projektion.
Around the Cave of the Double Tombs undersöker framställningens, och i synnerhet bild- och textverkets, möjlighet att interagera med en specifik verklighet. I bokens efterord skriver Felix Vogel: Till skillnad från en konventionell bild av Palestina och konflikten som den beskrivs i massmedier, och i motsättning till dominerande dokumentära praktiker, rör sig Selander från en dokumentär framställning och reflekterar kring och visar istället lager av kontroll, drömmar och inspärrning, både i relation till platsen och dess historia och till de problem som är förbundna med att visa och säga det.
Selanders visuella poetik hennes montage av stillbilder, rörliga filmsekvenser och text skulle kunna beskrivas som ett ständigt öppnande; ett skapande av en plats där olika lager (historiska, realpolitiska, spatiala, formella, visuella) interagerar för att öppna för en mångfald av samtidiga läsningar och för att skapa nya platser för reflektion; en plats där betraktaren befinner sig mitt i överlagringens rumsliga disposition.
Lina Selander är konstnär bosatt i Stockholm. Hon arbetar främst med rörlig bild, men också med fotografi, text och ljud. Hon intresserar sig för bildens möjligheter och begränsningar i framställningen av tid, erfarenheter och minnen och hur berättelser transformeras genom skilda teknologier.