Med luppen på verksamheten : att systematiskt utveckla förskolans arbete
Med luppen på verksamheten : att systematiskt utveckla förskolans arbete
Syftet med det systematiska kvalitetsarbetet i Lackarebäcks förskolor i Mölndal är att inspirera och stödja ett lösningsinriktat förhållningssätt som skapar motivation och ger kraft att utföra förändringar som alla faktiskt kan lyckas med.
Marie Eriksson är förskollärare och pedagogisk ledare i en grupp med 1 3-åringar på Svejserdalens förskola i Mölndal. Hon arbetar också med förskoleutveckling inom organisationen Lackarebäcks förskolor, där Svejserdalen ingår.
Innehåll:
Förord
Inledning: Vägen till kvalitet
Kapitel 1: Perspektiv på kvalitet
Kapitel 2: Från läroplan och skollag till kvalitet i praktiken
Kapitel 3: Förskolans förstärkta pedagogiska uppdrag
Kapitel 4: Pedagogisk dokumentation
Kapitel 5: Digitala möjligheter med etiken i fokus
Kapitel 6: Förändrad kunskapssyn och fördjupad pedagogisk helhetsidé
Kapitel 7: Systematisk uppföljning och utvärdering
Kapitel 8: Synliggöra individen med luppen på verksamheten
Kapitel 9: Tillfällen för djupare samtal
Kapitel 10: Organisera för utveckling
Kapitel 11: Förändringsarbetets struktur
Kapitel 12: Yrkesroll, kreativitet och arbetsglädje
Litteratur