Hitta lärarnas guldstunder : när handledning och utveckling står i centrum
Hitta lärarnas guldstunder : när handledning och utveckling står i centrum
- Vad ska du titta på när du besöker ett klassrum, en förskoleavdelning eller ett fritidshem?
- Hur går handledning och coachning till?
- Hur skapar man en reflektionskultur på arbetsplatsen?
Exempel från verkligheten, tips och handfasta råd visar en framkomlig väg för alla som är intresserade av att utvecklas i sin profession. Boken vänder sig både till skolledare och pedagoger i skola, förskola och på fritidshem.
I slutkapitlet tillämpas bokens principer på en av nutidens största pedagogiska utmaningar införandet av datorer, läsplattor och mobiler i undervisningen.
John Steinberg är fil dr i pedagogik, tidigare rektor och författare till ett 40-tal böcker om skola, inlärning, ledarskap och värderingar. Han har också skrivit boken Lektionen är helig, utgiven på Lärarförbundets Förlag.
Innehåll:
Förord
Introduktion
Återerövra professionens dignitet
Kapitel 1. Det man fokuserar på blir man bättre på
Stanna upp och tänk till
Ta reda på vad barnen behöver träna på
Analysera behoven och ägna all kraft åt dem
Förslag till arbetslaget
Kapitel 2. Alla behöver en mentor
Guldstunden
Nya perspektiv och detaljer att bli bättre på
Ledarskap är nyckeln till framgång
Makro- och mikroperspektiv på handledning
Förslag till arbetslaget
Kapitel 3. Resultatförbättring genom systematisk reflektion
Systematisk reflektion
Disciplin är A och O
Förslag till arbetslaget
Kapitel 4. Handled varandra med co-coaching
Co-coaching är hjälp till självhjälp
Förutsättningar
Co-coaching i praktiken
Konsten att ställa frågor
Grundfrågorna
Tuff kärlek
Mallar
Förslag till arbetslaget
Kapitel 5. Skapa en reflektionskultur
Skaffa ett helikopterperspektiv
Skolpolitikernas roll
Skolledarna är avgörande
Vad ska skolledaren göra?
Personalens ansvar
Leta efter detaljerna som påverkar
Erkänn försvårande omständigheter
Personalens kompetens
Förslag till arbetslaget
Kapitel 6. Besökets form och innehåll
Korta besök
Miljön
Koncentrationen
Innehållet
Metodiken
Ledarskapet
Sammanfattning
Förslag till arbetslaget
Kapitel 7. Lektionens sex viktigaste moment
Förberedelser för uppmärksamhet
Uppmärksamhet
Instruktion
Övergång
Enskilt arbete och grupparbete
Uppföljning
Förslag till arbetslaget
Kapitel 8. Att tänka på före och efter ett besök
Vanliga fallgropar
Handledningen kan ske nästan var som helst
Specifikt in blir specifikt ut
Motstånd
Bumerangfrågan
Tydliggör syftet med besöket
Fem handledningsfrågor
Förslag till arbetslaget
Kapitel 9. När Solköping skulle införa datorer
Fallet Solköping
Förberedelserna
Införandet
Uppföljningen
Processen
Förslag till arbetslaget
Slutord. Tio råd för skolutveckling
Mallar
Referenser
Författarpresentation