Bläddra

Med stil som adelsmärke : utvalda modekrönikor 2009-2010

Kategorier: Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc. Kommersiell konst och design Konst Kulturvetenskap Kulturvetenskap och medievetenskap Kulturvetenskap: mode och samhälle Modedesign och textilformgivning Reportage och samlingar av journalistiska texter Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här

Med stil som adelsmärke : utvalda modekrönikor 2009-2010

Kategorier: Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc. Kommersiell konst och design Konst Kulturvetenskap Kulturvetenskap och medievetenskap Kulturvetenskap: mode och samhälle Modedesign och textilformgivning Reportage och samlingar av journalistiska texter Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här
De har krönikorna publicerades ursprungligen i tidningen Form 2009–2010 ”Vi klär oss varje dag men vi behöver inte köra bil varje dag. Varför har vi då ingen svensk klädtextiltillverkning att tala om men däremot en industri som tillverkar textilier till bilsäten?” Cay Bond samlar här för första gången ett urval av sina modekrönikor som publicerades 2009–2010 i tidningen Form. Innehållsförteckning: DET ÄR SKRUTT MED SVENSKA MODEBRANSCHEN – Cay Bond efterlyser mer kunskap och mindre slentrian. SHOWEN FORTSÄTTER – Det brukas hävdas att kjolarna krymper i lågkonjunkturer. Men Cay Bond, som besökt Copenhagen Fashion Week och Modeveckan i Stockholm, tycker snarare att symaskinerna kryssar på som vanligt och att varumärkets kontinuitet är det viktiga. Också när kristiderna knackar på dörren. MED STIL SOM ADELSMÄRKE – Paul Smith lämnar ingenting åt slumpen. Inte en knapp utan att formgivaren själv gett sitt godkännande. PORTRÄTT: SANDRA BACKLUND – Sandra Backlunds examenskollektion av kläder stickade av hår väckte uppmärksamhet. Idag, sex år senare, tvekar inte Cay Bond att sätta Backlund främst bland unga svenska kläddesigners. MODE OCH VÄLGÖRENHET – Etik och moral är en ständigt ny fråga i modeindustrin. Det kan exempelvis handla om hur man producerar, vilka material man använder, att man är noggrann med att förbjuda barnarbete och att en del av vinsten går till humanitära ändamål. ETT AMERIKANSKT SOHO I BEIJING – Kinesernas gasar på. Omvärlden häpnar. Världsutställningen i Shanghai räckte långt, nu vill också arkitekturen ta plats. Cay Bond som ursprungligen är journalist (CLIC, DV, Form, TV4) och länge rapporterat från den internationella mode och designscenen. 1978 blev hon rekryterad till den första trendbyrån Promostyl i Paris. Där utvecklade hon sin kunskap med trend och omvärldsanalys som kommunikatör och analytiker. Cay skriver, föreläser och presenterar sina analyser ur ett sociokulturellt perspektiv, idag med tonvikt på utvecklingen inom mode och design marknaden med hänsyn till miljö, ekonomi, etik och nya marknadsvärderingar. Cay har skrivit flera böcker och några används som studielitteratur på universitet. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna - i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage - journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt - i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.