Bläddra

Schlagergeniet : en intervju med Mauro Scocco, hela sveriges lille dysterquist

Kategorier: Biografi: allmänt Biografi: konst och underhållning Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc.
Köp här

Schlagergeniet : en intervju med Mauro Scocco, hela sveriges lille dysterquist

Kategorier: Biografi: allmänt Biografi: konst och underhållning Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc.
Köp här
Den här intervjun publicerades ursprungligen i nummer 2 1992 av Vanity Fair-inspirerade magasinet Intrig, vars slogan var ”Adjö tristess”. I Intrig, som gavs ut av Intellecta, kunde vi möta världsstjärnor som Madonna, Catherine Deneuve eller Federico Fellini och svenska som Jonas Gardell, Harry Schein och Eva Dahlgren, ta del av maktintriger, epokgörande modereportage och målande skildringar av samtiden. 1992–1994 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Bobo Karlsson, Ingrid Larsson, Anna Berg, art director Carl Johan Hane samt förlagsredaktör Lars Peder Hedberg. Från 1994–1995 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Lars Peder Hedberg, Sandra Grill, Lars Linder och art director Johan Carlsson, som efterträddes av Lotta Jörgensen. ”Som bred artist ska man vara en figur, konstaterar Mauro Scocco. Media vill ha endimensionella karikatyrer. Det ska vara Tomas ”Sommaren är kort” Ledin, Ulf ”gråta ut” Lundell och såna enkla puckar. Själv är jag på väg att bli hela Sveriges lille Dysterquist – en manlig Eva Dahlgren som sitter hemma på kammaren hela dagarna och skriver känslosamma kärlekssånger. Den bilden stämmer väl inte så bra med verkligheten, men det är som Hitler sa: massan är endast kapabel att ta åt sig ett budskap i taget!” Claes Britton började redan under skoltiden att arbeta för Dagens Nyheter, dock aldrig som fast anställd. Han nådde omedelbart framgång med en serie stora och uppmärksammade reportage men blev lika snabbt en kontroversiell figur. Han fann sig inte tillrätta med dagspressjournalistiken utan tog därför chansen att övergå till magasin, först på då nystartade Z och därefter på CliC och Café, där han fick tillfälle att vid sidan om skrivandet utveckla sina tidigt väckta intressen för mode och för det visuella. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.