Läsinlärning på lågstadiet : Undervisning, ledarskap och organisation
Läsinlärning på lågstadiet : Undervisning, ledarskap och organisation
Framgångsrik läsundervisning – redan i förskoleklass.
Att lära barn att läsa är en av de viktigaste uppgifterna för lärare. Den här boken erbjuder såväl beprövade metoder som inspiration för att öppna dörren till läsningens värld och hjälpa elever att knäcka läskoden redan i förskoleklass.
I boken delar läraren Eileen Tadi och skolledaren Linnea Lindquist med sig av erfarenheter från Hammarkullsskolan, en kommunal F–3-skola i ett särskilt utsatt område i Göteborg. Den första delen ger konkreta verktyg och steg-för-steg-instruktioner att använda i klassrummet medan den andra delen belyser hur skolledare kan organisera och stödja en framgångsrik läsundervisning, särskilt i segregerade och socioekonomiskt utsatta områden.
Genom att kombinera strukturerad läsinlärning och kompensatorisk undervisning med insikter om skolledning och skolsegregation visar författarna hur en helhetssyn på utbildning kan ge alla elever, oavsett bakgrund, möjlighet att bli goda läsare.
Boken vänder sig främst till verksamma och blivande lärare på lågstadiet samt till skolledare som vill skapa en läsfrämjande skolmiljö. Den kan också läsas med behållning av förskollärare och lärare som arbetar med läsinlärning i andra former.
Författarna har tidigare arbetat tillsammans på Hammarkullsskolan, Eileen Tadi som grundskollärare och Linnea Lindquist som biträdande rektor. Linnea Lindquist är även fristående skoldebattör och har skrivit flera böcker, bland andra Att vända en skola (Gothia Kompetens, 2023).