Bläddra

Mentorskap i skolan : en handbok

Kategorier: Lärare Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation

Mentorskap i skolan : en handbok

Kategorier: Lärare Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation
Köp här

Praktiska verktyg och tips för att underlätta mentorsuppdraget.

Mentorskapet inom skolan är ett uppdrag som väcker många olika känslor och åsikter. Men med rätt förutsättningar kan det göra stor skillnad för eleven och vara givande för mentorn. Som stöd och hjälp finns handboken Mentorskap i skolan av Helena Wallberg och Carl-Johan Markstedt, full med tips och praktiska verktyg som förenklar mentorsuppdraget och hjälper dig att främja dina elevers sociala och kunskapsmässiga utveckling.

För många lärare är mentorskapet en värdefull och nödvändig del av skolans arbete för alla elevers lärande, medan andra ser det som ett arbete som konkurrerar med lärarrollen. De flesta är ändå överens om att intentionen med mentorskap är bra men att det kan vara svårt att sätta gränser och prioritera uppgifter eftersom det är ett uppdrag som inte är tydligt reglerat i praktiken. 

Boken lyfter alla de olika uppgifter som kan ingå i uppdraget – både schemalagda aktiviteter såsom mentorsträffar och utvecklingssamtal, och alla de löpande uppgifter som vanligtvis ingår i mentorns arbete. Boken lyfter även vanliga dilemman som mentorer kan ställas inför, exempelvis utmaningen att kombinera mentorsrollen med undervisningsuppdraget och att hantera samtal om svåra ämnen med vårdnadshavare och elever.

Den här handboken riktar sig främst till mentorer i årskurs 7–9 och gymnasiet men även till dem inom vuxenutbildning och folkhögskolor.

Carl-Johan Markstedt är leg. gymnasielärare i svenska och historia, journalist och läromedelsförfattare av några av de mest spridda läromedlen i svenska på högstadiet och gymnasiet. Han har bland annat skrivit Novelläsning i praktiken och tillsammans med Martin Sandberg Romanläsning i praktiken.

Helena Wallberg är leg. gymnasielärare i engelska och franska och har en fil.mag. i specialpedagogik. Hon är bland annat författare till de uppmärksammade böckerna Lektionsdesign – en handbok, Lektionsdesign i praktiken och Återkoppling.

Tillsammans är de skribenter i Pedagogik i praktiken, en del av Grundskoletidningen.