Parollen Kämpa Malmö har kommit att symbolisera en kamp mot rasism, fascism
och nazism. Det var i samband med det uppmärksammade överfallet den 8
mars 2014, där sex personer attackerades och misshandlades på öppen gata i
centrala Malmö, som parollen började användas och spridas. Kämpa Malmö –
Antifascism är självförsvar blev namnet på den demonstration som anordnades för
att uppmärksamma händelsen, där uppemot 10 000 personer deltog. Därefter
blev Kämpa Malmö en kanal för ett politiskt engagemang som fick stor spridning
framförallt i de digitala medierna.
I och med den medieteknologiska utvecklingen har förutsättningarna för politiska
samtal och aktiviteter förändrats. Medierna har kommit att bli en integrerad del
i människors vardagsliv och politiskt engagemang bedrivs idag i stor utsträckning
online. Med utgångspunkt i hashtaggen #kämpamalmö undersöker den här
studien politiska uttryck och politiskt engagemang i en medialiserad tid. Syftet
är att undersöka mobiliseringsprocessen inom Kämpa Malmö, och med det nå
bredare förståelse för de förändrade förutsättningarna för politiskt deltagande. Hur
och varför sker en mobilisering? Hur kan vi förstå de individuella och kollektiva
uttryck som manifesteras inom Kämpa Malmö?