Direktreklam – från idé till påverkan
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
Läs mer
Den första svenska heltäckande boken om direktreklam - DR, lämplig för både professionella och studerande. Författarna har lång erfarenhet av DR-mediet och ger i sin bok en lång rad verktyg och tips för mer lönsam DR.
Det här är en bok som du ska läsa om du någonsin har funderat över varför det spenderas många miljarder varje år på DR som distribueras till svenska brevlådor och skrivbord. Du kan också läsa den om du undrar vad de företag som använder sig av DR får ut av det hela eller hur alla de människor som tar emot reklamen reagerar och agerar. Du som är intresserad av hur man på bästa sätt utformar en väl fungerande DR-kampanj får också ditt lystmäte.
Författarna har inte lämnat någon sten orörd i sin ambition att skapa en heltäckande bok om direktreklamens sätt att fungera. Boken omfattar allt från den stund som en annonsör finner ett behov av att kommunicera till dess en effekt av något slag uppstår hos den som tar emot reklamen.
De berättar om hur mediet DR används och vilka förutsättningar som finns för att direktreklamen ska fungera. De berättar också om hur man hittar sin målgrupp, hur man kreerar, producerar och distribuerar reklamen.
Läsaren får en inblick i hur den mänskliga hjärnan tar emot information och hur man mäter effekterna hos mottagarna. Författarna visar också hur man kan räkna på om det är lönsamt eller inte att skicka DR. Dessutom ingår ett omfattande avsnitt om juridik kring DR samt en ordlista över DR-begrepp.
Om författarna
Författarna driver tillsammans konsultbolaget Icebreak. Verksamheten är inriktad på rådgivning och utbildning kring användandet av direkta medier, med speciellt fokus på att öka lönsamheten på medieinsatserna. De har mångårig erfarenhet från tusentals reklam- och mediemätningar och från närmare tusentalet mätningar av kampanjer i direkta medier.
Maj Bonde-Teir var fram till och med vintern 2004 ansvarig för uppbyggnaden av DR-Akademien och utbildningsverksamheten kring DR inom Posten. Hon har tidigare arbetat som mediesäljare på olika medier och som marknadsundersökningskonsult på Temo med effektmätningar av reklam och kampanjer i olika medier som specialitet.
Peter Westerståhl har arbetat som konsult i frågor som rör mätningar av reklam och medier sedan 1985. Han har bl a ansvarat för uppbyggnaden av en referensbank innehållande ca 800 mätningar av direktreklamkampanjer. Peter var fram till och med sommaren 2004 affärschef för Postens DR-verksamhet.