Bläddra

Att skapa språk och mening : litteracitetsarbete i förskola och förskoleklass

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Språk och lingvistik Språkinlärning Språkpsykologi Språkvetenskap / lingvistik
Köp här

Att skapa språk och mening : litteracitetsarbete i förskola och förskoleklass

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Språk och lingvistik Språkinlärning Språkpsykologi Språkvetenskap / lingvistik
Köp här
Vilken verksamhet på en förskola kan medföra att barn skapar mening och utvecklar sina språkliga förmågor? Andemeningen i denna bok är att det inte bara finns en ”rätt” verksam­het som ger utrymme för och medverkar till att barn kan skapa mening och utveckla sin språkliga förmåga. Bokens kapitel ger exempel på ­olika verksamheter i förskolor och i förskoleklass. Olika praktiker, men som förenas i sin syn på barn och språkande. En syn som innebär att pedagoger tar tillvara varje barns erfarenheter, frågor och nyfikenhet och låter verksamheten styras av det. Samtidigt ska verksamheten ­bidra till att barn språkar och kommunicerar på många olika sätt och där barnens uttrycksformer inte ses som konkurrerande utan som att de gynnar varandra.

Boken kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare och lärare med inriktning F-3. Den kan användas som underlag för utveckling av förskoleverksamhet och förskollärares och lärares kompetens­utveckling. Den är också angelägen för politiker, tjänstemän, förskolechefer och vårdnadshavare som är intresserade av förskoleverksamhet.